Antecedentes modernistas en Rosalía de Castro? Segunda parte.


Queda pendente da pasada semana demostrar a presenza de antecedentes modernistas no poema de Rosalía.

Seguindo o aparato crítico do libro (op. cit. páx. 252) é un diálogo de amores entre un galán e unha viúva nova que vive sola no monte.

O poema é un romance clásico, con versos octosílabos e rima asonante nos pares; en xeral, nas composicións modernistas empréganse metros máis longos, como o hendecasilabo, o dodecasílabo.

A rapaza chora ó pé dun olmo:

mentras ti choras e choras
ó pé dun olmo sentada,”

Aquí atopo certo parecido con “A un olmo seco” de Antonio Machado. O olmo machadiano simboliza a súa dona Leonor, e a rapaza do poema de Rosalía chora ó pé desta árbore a ausencia do seu marido morto, polo tanto en ambos casos hai certa relación entre o árbore e a morte.

A adxectivación é moi rica nesta composición e en calquera composición de Darío. (hermosa, froridas, branca, pura, contristada, frescas). Vexamos este poema do Nicaraguano:

El poeta pregunta por Stella:

rio divino, lirio de las Anunciaciones;
lirio, florido príncipe,
hermano perfumado de las estrellas castas,
joya de los abriles.

A ti las blancas dianas de los parques ducales;
los cuellos de los cisnes,
las místicas estrofas de cánticos celestes
y en el sagrado empíreo la mano de las vírgenes.

Lirio, boca de nieve donde sus dulces labios
la primavera imprime:
en tus venas no corre la sangre de las rosas pecadoras,
sino el ícor excelso de las flores insegnes.

Lirio real y lírico
que naces con la albura de las hostias sublimes,
de las cándidas perlas
y del lino sin mácula de las sobrepellices:
¿Has visto acaso el vuelo del alma de mi Stella,
la hermana de Ligera, por quien mi canto a veces es tan triste?

Lee todo en: El poeta pregunta por Stella – Poemas de Rubén Darío http://www.poemas-del-alma.com/el-poeta-pregunta.htm#ixzz4JmTXTWu2

Moitos dos adxectivos repítense aquí tamén (florido, casta, cándidas) o mesmo que o lirio. Nas dúas composicións aparecen nomes e adxectivos relacionados coa cor branca, moitas alusións á pureza.

Outra das características do Modernismo e a aparición de elementos relacionados coa cultura clásica: arte, mitoloxía. En Darío hai presenza de ninfas:

Pasó el tropel. En la cercana selva

lúgubre resonaba el grito de Atis,

triste pavor de la inviolada ninfa.

 Os efectos sonoros propios do Modernismo tamén están presentes en Rosalía:

facendo vibrar sonoras

sentidas cordas dun arpa.

Instrumento que tamén é nomeado no seguinte poema de Machado:

¿Será tu corazón un harpa al viento,
que tañe el viento?…

Lee todo en: Luz – Poemas de Antonio Machado http://www.poemas-del-alma.com/luz.htm#ixzz4K9t0McbX

Ou este outro:

y la mirada sagital del águila
no encuentra presa… Treme el campo en sueños,
vibra el sol como un arpa.

 Damos por verdadeiro que o Modernismo é un movemento cultural internacional que naceu en Hispanoamérica con influencias francesas do Parnasianismo e do Simbolismo; e é certo que os primeiros modernistas tiveron escola nese país. Tamén sería arriscado dicir que Rosalía é a precursora do movemento, malia os exemplos aquí recollidos. Pero non podería ser que xa houbese certas tendencias globais na literatura que levasen a arte a seguir estes camiños?

Outras obras consultadas:

Bellini, Giuseppe. Nueva historia de la literatura hispanoamericana. Madrid, Castalia. 1997. Págs. 247 a 284.

Darío, Rubén. Prosas profanas y otros poemas. Madrid, Castalia. 1987.

Machado, Antonio. Poesías completas. Madrid, Espasa. Colección Austral. 1998. 28ª edición.

Páxinas web:

http://lahabitacioncontigua.blogspot.com.es/2011/04/ruben-dario.html

https://es.scribd.com/doc/54734022/SIMBOLOS-MODERNISTAS

http://www.edu.xunta.gal/centros/iesvilalonga/system/files/EL%20MODERNISMO.pdf

 

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Acerca de lasletrasmolan

Soy licenciado en Filología hispánica y profesor de asignaturas de letras: Lengua castellana, Lingua galega, Latín, Historia, Filosofía, Técnicas de expresión escrita, Francés. Tengo experiencia docente en colegios, academias y a domicilio. Ofrezco una visión lúdica de las materias de letras, sin olvidar la base teórica y teniendo muy en cuenta las dificultades del alumno a la hora de afrontar sus estudios. Querido profesor: también cuento contigo y tal vez en algún momento te sientas identificado con alguna de las situaciones aquí expuestas. Queridos padres: sin vosotros esta página no sería posible. Si quieres clases u organizar talleres de escritura o de lectura, no dudes en escribirme o llamarme. Puedes llamarme al 628693668 o escribirme a lasletrasmolan@hotmail.es
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