Figuras das cantigas de amigo e de amor.


Cantigas de amigo:

  • Paralelismo: é un procedemento repetitivo que enlaza as estrofas de dúas en dúas, de modo que os versos da segunda estrofa son unha pequena variante dos versos da primeira. Como nesta cantiga “como vivo coitada, madre por meu amigo”.

Como vivo coitada, madre, por meu amigo,
ca m’enviou mandado que se vai no ferido,
e por el vivo coitada!

Como vivo coitada, madre, por meu amado,
ca m’enviou mandado que se vai no fossado,
e por el vivo coitada!

Ca m’enviou mandado que se vai no ferido,
eu a Santa Cecilia de coraçón o digo,
e por el vivo coitada!

Ca m’enviou mandado que se vai no fossado,
eu a Santa Cecilia de coraçón o falo,
e por el vivo coitada!

Martín de Xinzo.

Os paralelismos son os seguintes: Como vivo coitada, madre, por meu amigo / Como vivo coitada, madre, por meu amado e Ca m’enviou mandado que se vai no ferido / Ca m’enviou mandado que se vai no fossado.

  • Leixaprén: repetición dos segundos versos dun par de estrofas como primeiros versos do par seguinte. Tomamos o mesmo poema anterior:

A primeira estrofa ten como segundo verso: ca m’enviou mandado que se vai no ferido; que aparece como primeiro verso da terceira.

A segunda estrofa ten como segundo verso: ca m’enviou mandado que se vai no fossado, que aparece como primeiro verso da cuarta estrofa.

Cantigas de amor:

  • Dobre: repetición dunha mesma palabra ou grupo de palabras en lugares simétricos dentro da mesma estrofa.
Muitos dizen con gran coita d’amor
que querrían morrer, e que assí
perderían coitas; mais eu de mí
quero dizer verdad’a mia senhor:
quería-me lh-eu mui gran ben querer,
mais non quería por ela morrer,

como outros morreron; e, que prol ten?
Ca des que morrer non a veerei
nen bõo serviço nunca lhi farei.
Por end’, a senhor que eu quero ben
quería-melh’eu mui gran ben querer,
mais non quería por ela morrer,

com’outros morreron no mundo ja,
que depois nunca poderon servir
as por que morreron, nen lhis pedir
ren. Por end’, esta que m’estas coitas dá
quería-me-lh’eu mui gran ben querer,
mais non quería por ela morrer,

ca nunca lhi tan ben posso fazer
serviço morto, como se viver.

No poema anterior; na terceira estrofa atopamos morreron en lugares simétricos do primeiro e terceiro verso.

  • Mordobre: repetición dun mesmo lexema con variación de sufixos; en moitos casos trátase de diferentes formas dun verbo. No poema anterior, na segunda estrofa temos morreron (1º verso) e morrer (2º).
  • Atá-fiinda: sistema de concatenación de estrofas; o último verso dunha estrofa completa o seu sentido na seguinte: quero dizer verdad’a mia senhor: / como outros morreron; e, que prol ten?
  • Fiinda: últimos versos que serven de remate: ca nunca lhi tan ben posso fazer /
    serviço morto, como se viver.

Colectivo Seitura. Literatura galega. Xerais. Vigo. 1990. Páxs 30-31, 52-53.

 

Acerca de lasletrasmolan

Soy licenciado en Filología hispánica y profesor de asignaturas de letras: Lengua castellana, Lingua galega, Latín, Historia, Filosofía, Técnicas de expresión escrita, Francés. Tengo experiencia docente en colegios, academias y a domicilio. Ofrezco una visión lúdica de las materias de letras, sin olvidar la base teórica y teniendo muy en cuenta las dificultades del alumno a la hora de afrontar sus estudios. Querido profesor: también cuento contigo y tal vez en algún momento te sientas identificado con alguna de las situaciones aquí expuestas. Queridos padres: sin vosotros esta página no sería posible. Si quieres clases u organizar talleres de escritura o de lectura en Coruña ciudad, no dudes en escribirme o llamarme. Puedes llamarme, enviarme mensaje de WhatsApp o Telegram al 628693668 o escribirme a lasletrasmolan@hotmail.es
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